Het minimumloon voor ambtenaren zou in 2027 kunnen stijgen; de bedragen staan echter nog ter discussie. Op 6 oktober zal de regering met de drie belangrijkste vakbondsorganisaties uit de publieke sector om de tafel gaan zitten om de onderhandelingen te starten, terwijl de vakbonden aandringen op verbeteringen die verder gaan dan wat er al gepland is.
Geplande verhogingen
De overeenkomst die tussen de regering en de vakbonden is ondertekend, voorziet in een loonsverhoging van 2,3 procent, wat neerkomt op een stijging van 60,52 euro. Als deze cijfers gehandhaafd blijven, stijgt het basisloon in de publieke sector naar 995,51 euro. Dit bedrag blijft onder de € 1.000, en de vakbonden zijn dan ook van plan verdere eisen te stellen.
De vakbonden pleiten ook voor een verhoging van de maaltijdvergoeding, met als doel deze op 10 euro per dag te brengen, belastingvrij. Momenteel bedraagt de maaltijdvergoeding 6,15 euro en voorziet de huidige overeenkomst in een verhoging van 15 cent per jaar tot 2029; met andere woorden, tegen 2027 zouden werknemers 6,30 euro per dag ontvangen.
Einde van de onderhandelingen
De onderhandelingen gaan van start tijdens een beslissende week voor de opstelling van de staatsbegroting. Het voorstel van de regering wordt op 9 oktober gepresenteerd, hoewel de wettelijke uiterste datum voor indiening 12 oktober is.
Hoewel er al een compromis is bereikt over de loonsverhoging in 2027, kunnen de definitieve bedragen hoger uitvallen dan eerder overeengekomen, afhankelijk van de onderhandelingen tussen de regering en de vakbonden.








Follow us on social media