יוזמ ת "גיבורי הפירות" (Heróis da Fruta), שפותחה על ידי האגודה הפורטוגזית נגד השמנת יתר בילדות (APCOI), הוערכה במחקר שפורסם בכתב העת האירו פי לתזונת ביוני. מחקר זה בחן את השפעתו על ילדים בגילאי שלוש עד 11 והגיע למסקנה כי ההתערבות קשורה לעלייה משמעותית בצריכת הפירות.

כפי שדווח על ידי APCOI, התוכנית פועלת מאז 2011 וכעת הגיעה ליותר ממיליון ילדים ברחבי פורטוגל. במהדורת 2025/26 השתתפו תלמידים מכל מחוז והאזורים האוטונומיים, כולל אלגרבה, האיים האזוריים ומדיירה

.

הסקר האחרון מספק הערכה מדעית של תוכנית שכבר הייתה בשימוש נרחב בבתי ספר פורטוגלים, כאשר חוקרים מהמ כון לבריאות הסביבה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ליסבון עובדים לצד APCOI כדי לקבוע אם היוזמה יכולה לעודד ילדים לצרוך פירות באופן קבוע יותר ולשמור על התנהגות זו לאורך זמן.

שבועות ראשונים

מחקר זה עקב אחר 1,016 ילדים מ -64 בתי ספר קדם-יסודיים שהיו להם נתונים מלאים לפני ההתערבות ואחריה. בקרב הילדים עם צריכה לא מספקת בתחילה, יותר ממחצית הקימו צריכת פירות קבועה בבית הספר עד סוף התוכנית בת 12 השבועות

.

החוקרים מצאו כי רוב השיפור התרחש בארבעת השבועות הראשונים, שכן צריכת הפירות הכוללת הממוצעת עלתה מ -2.09 ל -2.44 מנות ביום לאחר ההתערבות. ילדים שלקחו חלק בעבר בתוכנית היו גם בסיכון גבוה פי 2.24 לעמוד בהמלצות צריכת פירות בתחילת התערבות חדשה

.

התוכנית משתמשת בשילוב של סיפור סיפורים, משחק וחיזוק חיובי חוזר ונשנה, כאשר מורים מקדישים כ -15 דקות לפעילויות המבוססות על "גיבורי פירות" בדיוניים, שמקבלים את "כוחות העל" שלהם על ידי אכילת פירות.

גישה זו נועדה להפוך בחירות בריאות למוכרות ומהנות במקום פשוט להציג לילדים מידע תזונתי.

המחקר בולט במיוחד בשימוש בניתוח הישרדות של קפלן-מאייר כדי לבחון כמה מהר ילדים פיתחו התנהגות אכילת פירות קבועה. לדברי החוקרים, הדבר עזר להדגים מתי מתרחשים השינויים ההתנהגותיים וסיפק ראיות לכך שחשיפה חוזרת יכולה לסייע בגיבוש הרגלים בריאים יותר.

ממצאים מד

עיים מכיוון שרוב השינויים ההתנהגותיים נצפו במהלך החודש הראשון, APCOI שקלה מחדש כמה זמן התוכנית צריכה לפעול, והתאימה את ההתערבות מהפורמט הקודם של 12 שבועות למודל קצר יותר

של חמישה שבועות.

מריו סילבה, נשיא APCOI, אמר כי הפרסום הבינלאומי נותן גיבוי מדעי למה שמורים והורים כבר צפו בבתי הספר, ומתאר את התוכנית ככלי נגיש לסיוע לבתי ספר ליצור סביבות בריאות יותר.

ראקל מרטינס, החוקרת הראשית, הדגישה את החשיבות של יצירת הזדמנויות חוזרות ונשנות וחיוביות לילדים לבצע בחירות בריאות יותר, במקום להסתמך אך ורק על חינוך תזונתי.

הממצאים תואמים גם את ההנחיות הקיימות של הדיר קטוריון הכללי לבריאות בפורטוגל (DGS), המזהה פירות וירקות כמרכיבים חשובים בתפריט בריא ומדגיש את תפקידם של משפחות ובתי ספר כאחד בהקמת דפוסי אכילה בריאים.

אתגר לילדים

מחקר זה בא על רקע החששות לגבי צריכת פירות וירקות לא מספקת בקרב צעירים בפורטוגל.

הנתונים של DGS מראים כי 69% מהילדים הפורטוגזים אינם עומדים בהמלצת ארגון הבריאות העולמי של לפחות 400 גרם פירות וירקות ביום, והשיעור גבוה אף יותר באיים האזוריים, שם הוא עומד על 69.3%.

המוסדות כבר נתמכים באמצעות תוכנית בתי הספר של פורטוגל, המספקת פירות, ירקות וחלב לילדים בבתי ספר ממלכתיים ומטרתה להגדיל את צריכתם, שכן הנחיית DGS ממליצה גם על פירות כחלק מארוחות וחטיפים לילדים.

APCOI אומר כי "גיבורי הפירות" שיפר את הרגלי האכילה היומיומיים של יותר ממיליון ילדים מאז השקתו, כאשר שנת הלימודים 2024/25 לבדה רשמה 79,128 תלמידים משתתפים ב -1,105 בתי ספר.