Portekiz Çocukluk Obezitesine Karşı Derneği (APCOI) tarafından geliştirilen “Meyve Kahramanları” (Heróis da Fruta) girişimi, Haziran ayında Avrupa Beslenme Der gisi'nde yayınlanan bir çalışmada değerlendirildi. Bu araştırma, üç ila 11 yaş arası çocuklar üzerindeki etkisini inceledi ve müdahalenin meyve tüketiminde önemli bir artışla ilişkili olduğu sonucuna varmıştır.

APCOI tarafından bildirildiği üzere, program 2011'den beri devam ediyor ve şu anda Portekiz genelinde bir milyondan fazla çocuğa ulaştı. 2025/26 baskısı, Algarve, Azorlar ve Madeira dahil olmak üzere her ilçeden ve özerk bölgelerden öğrencileri içeri

yordu.

Son anket, Portekiz okullarında halihazırda yaygın olarak kullanılan bir programın bilimsel bir değerlendirmesini sağlıyor ve Lizbon Üniversitesi Tıp Fakültesi Çevre Sağlığı Enstitüsü'nden araştırmacılar, girişimin çocukları daha düzenli meyve tüketmeye ve zaman içinde bu davranışı sürdürmeye teşvik edip edemeyeceğini belirlemek için APCOI ile birlikte çalıştığı bir programın bilimsel bir değerlendirmesini sağlıyor.

İlk haftalar

Bu çalışma, müdahaleden önce ve sonra tam verilere sahip 64 okul öncesi ve ilkokuldan 1.016 çocuğu izledi. Başlangıçta yetersiz tüketimi olan çocukların yarısından fazlası, 12 haftalık programın sonunda okulda düzenli meyve tüketimi kurmuştu

.

Araştırmacılar, müdahalenin ardından ortalama genel meyve tüketiminin günde 2.09'dan 2.44'e yükseldiği için iyileşmenin çoğunun ilk dört hafta boyunca meydana geldiğini buldular. Daha önce programa katılan çocukların, yeni bir müdahalenin başlangıcında meyve tüketimi önerilerini karşılama olasılıkları da 2.24 kat daha faz

laydı.

Program, hikaye anlatımı, oyunlaştırma ve tekrarlanan olumlu pekiştirmenin bir kombinasyonunu kullanıyor ve öğretmenler, meyve yiyerek “süper güçlerini” kazanan kurgusal “Meyve Kahramanları” üzerine dayalı etkinliklere yaklaşık 15 dakika ayırıyor.

Bu yaklaşım, çocuklara beslenme bilgisi sunmak yerine sağlıklı seçimleri tanıdık ve keyifli hale getirmek için tasarlanmıştır.

Araştırma, çocukların düzenli meyve yeme davranışını ne kadar çabuk geliştirdiklerini incelemek için Kaplan-Meier sağkalım analizini kullanmak için özellikle dikkat çekicidir. Araştırmacılara göre, bu davranış değişikliklerinin ne zaman gerçekleştiğini göstermeye yardımcı oldu ve tekrarlanan maruz kalmanın daha sağlıklı alışkanlıkları pekiştirmeye yardımcı olabileceğine dair kanıt sağladı.

Bilimsel bulgular

Davranış değişikliğinin çoğu ilk ay boyunca gözlemlendiğinden, APCOI, müdahaleyi önceki 12 haftalık formatından daha kısa beş haftalık bir modele uyarlayarak programın ne kadar süreceği gerektiğini yeniden değerlendir

di.

APCOI Başkanı Mário Silva, uluslararası yayının öğretmenlerin ve velilerin okullarda gözlemlediklerine bilimsel destek verdiğini ve programı okulların daha sağlıklı ortamlar oluşturmasına yardımcı olmak için erişilebilir bir araç olarak nitelendirdiğini söyledi.

Baş araştırmacı Raquel Martins, yalnızca beslenme eğitimine güvenmek yerine, çocukların daha sağlıklı seçimler yapmaları için tekrarlanan, olumlu fırsatlar yaratmanın önemini vurguladı.

Bulgular ayrıca, meyve ve sebzeleri sağlıklı bir diyetin önemli bileşenleri olarak tanımlayan ve sağlıklı beslenme düzenleri oluşturmadaki hem ailelerin hem de okulların rolünü vurgulayan Portekiz Sağlık Genel Müdürlüğü'nün (DGS) mevcut rehberliğine de uyuyor.

Çocuklar için bir meydan okuma

Bu araştırma, Portekiz'deki gençler arasında yetersiz meyve ve sebze tüketimiyle ilgili endişelerin fonunda ortaya çıkıyor.

DGS'den alınan veriler, Portekizli çocukların yüzde 69'unun Dünya Sağlık Ör gütü'nün günde en az 400 gram meyve ve sebze tavsiyesine uymadığını ve oranın yüzde 69,3 olan Azorlarda daha da yüksek olduğunu gösteriyor.

Kurumlar, devlet okullarındaki çocuklara meyve, sebze ve süt sağlayan ve tüketimlerini artırmayı amaçlayan Portekiz'in Okul Programı aracılığıyla zaten desteklenmektedir, çünkü DGS rehberliği ayrıca çocukların yemekleri ve atıştırmalıkların bir parçası olarak meyve önermektedir.

APCOI, “Meyve Kahramanları"nın lansmanından bu yana bir milyondan fazla çocuğun günlük yeme alışkanlıklarını iyileştirdiğini ve yalnızca 2024/25 öğretim yılında 1,105 okulda 79.128 katılımcı öğrenci kaydettiğini söylüyor.