Inicjatywa „Fruit Heroes” (Heróis da Fruta), opracowana przez Portugalskie Stowarzyszenie na rzecz Walki z Otyłością Dziecięcą (APCOI), została poddana ocenie w ramach badania opublikowanego w European Journal of Nutrition w czerwcu. W ramach tych badań przeanalizowano wpływ programu na dzieci w wieku od trzech do 11 lat i stwierdzono, że interwencja ta wiązała się ze znacznym wzrostem spożycia owoców.
Jak podaje APCOI, program działa od 2011 roku i do tej pory objął ponad milion dzieci w całej Portugalii. W edycji z lat 2025/26 wzięli udział uczniowie ze wszystkich okręgów oraz regionów autonomicznych, w tym z Algarve, Azorów i Madery.
Najnowsze badanie stanowi naukową ocenę programu, który jest już szeroko stosowany w portugalskich szkołach. Naukowcy z Instytutu Zdrowia Środowiskowego przy Wydziale Medycyny Uniwersytetu w Lizbonie współpracowali z organizacją APCOI, aby ustalić, czy inicjatywa ta może zachęcić dzieci do regularnego spożywania owoców i utrzymania tego nawyku w dłuższej perspektywie.
Pierwsze tygodnie
W badaniu tym obserwowano 1 016 dzieci z 64 placówek przedszkolnych i szkół podstawowych, dla których dostępne były kompletne dane przed i po interwencji. Wśród dzieci, które początkowo spożywały owoce w niewystarczających ilościach, ponad połowa zaczęła regularnie spożywać owoce w szkole pod koniec 12-tygodniowego programu.
Naukowcy stwierdzili, że największa poprawa nastąpiła w ciągu pierwszych czterech tygodni, ponieważ średnie ogólne spożycie owoców wzrosło po interwencji z 2,09 do 2,44 porcji dziennie. Dzieci, które wcześniej brały udział w programie, miały również 2,24 razy większe prawdopodobieństwo, że już na początku nowej interwencji spełniały zalecenia dotyczące spożycia owoców.
Program wykorzystuje połączenie opowiadania historii, elementów grywalizacji oraz powtarzanego pozytywnego wzmocnienia, a nauczyciele poświęcają około 15 minut na zajęcia oparte na fikcyjnych „Bohaterach Owocowych”, którzy zyskują swoje „supermoce” dzięki spożywaniu owoców.
Podejście to ma na celu sprawienie, by zdrowe wybory stały się dla dzieci czymś znanym i przyjemnym, a nie tylko przekazywanie im informacji o wartościach odżywczych.
Badanie to wyróżnia się w szczególności wykorzystaniem analizy przeżywalności Kaplana-Meiera do zbadania, jak szybko dzieci wykształciły nawyk regularnego spożywania owoców. Według naukowców pomogło to wykazać, kiedy zachodziły zmiany behawioralne, oraz dostarczyło dowodów na to, że powtarzająca się ekspozycja może pomóc w utrwaleniu zdrowszych nawyków.
Wyniki badań
Ponieważ większość zmian zachowań zaobserwowano w ciągu pierwszego miesiąca, organizacja APCOI ponownie rozważyła, jak długo powinien trwać program, dostosowując interwencję z poprzedniego 12-tygodniowego formatu do krótszego, pięciotygodniowego modelu.
Mário Silva, prezes APCOI, stwierdził, że międzynarodowa publikacja stanowi naukowe potwierdzenie tego, co nauczyciele i rodzice już wcześniej zaobserwowali w szkołach, opisując program jako przystępne narzędzie pomagające szkołom w tworzeniu zdrowszego środowiska.
Raquel Martins, główna badaczka, podkreśliła znaczenie stwarzania dzieciom powtarzających się, pozytywnych okazji do dokonywania zdrowszych wyborów, zamiast polegania wyłącznie na edukacji żywieniowej.
Wyniki badań są również zgodne z istniejącymi wytycznymi portugalskiej Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia (DGS), która uznaje owoce i warzywa za ważne składniki zdrowej diety oraz podkreśla rolę zarówno rodzin, jak i szkół w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych.
Wyzwanie dla dzieci
Badania te pojawiły się w kontekście obaw dotyczących niewystarczającego spożycia owoców i warzyw wśród młodzieży w Portugalii.
Dane DGS pokazują, że 69 procent portugalskich dzieci nie spełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącego spożywania co najmniej 400 gramów owoców i warzyw dziennie, a odsetek ten jest jeszcze wyższy na Azorach, gdzie wynosi 69,3 procent.
Instytucje otrzymują już wsparcie w ramach portugalskiego programu szkolnego, który zapewnia owoce, warzywa i mleko dzieciom w szkołach państwowych i ma na celu zwiększenie ich spożycia, a wytyczne DGS również zalecają włączanie owoców do posiłków i przekąsek dzieci.
APCOI twierdzi, że od momentu uruchomienia program „Fruit Heroes” poprawił codzienne nawyki żywieniowe ponad miliona dzieci, a tylko w roku szkolnym 2024/25 w programie uczestniczyło 79 128 uczniów z 1 105 szkół.









Follow us on social media